Regio ZOU
Regio Lekstroom
Unicum Lekstroom

Nieuws


Mentaal fit in coronatijd


3-4-2020

Mentaal fit in coronatijd 

Deze coronacrisis legt enorm veel druk op zorgverleners. Zorg goed voor jezelf is het devies. Maar hoe doe je dat wanneer je enorme stress op het werk ervaart, je je zorgen maakt om patiënten, om familieleden, vrienden of bekenden? Als de kinderen niet naar school kunnen, alle sportclubs dicht zijn, je niet meer gezellig uitgaat en er zoveel anders is dan normaal? Jan Joost Meijs, oud-directeur van gezondheidscentrum de Roerdomp in Nieuwegein: “Het zijn de kleine dingen die altijd al, maar nu meer dan ooit het verschil kunnen maken.”

Jan Joost: “Denk bijvoorbeeld aan meditatie of mindfulness. Dat helpt je ontspannen, focussen en je hoofd leeg te maken. Het is bewezen dat zelfs 5 minuten per dag even focussen op alleen maar je ademhaling een enorm verschil kan maken. Geforceerd even iets leuks doen helpt en humor is belangrijk om te blijven delen. Blaas even stoom af met een collega op anderhalve meter afstand en bel en steun elkaar, ook op persoonlijk vlak. Voor patiënten helpt een dagritme, iedere dag iets leuks doen en ook mindfulness, meditatie en positiviteitsoefeningen. Maak het vooral niet te zwaar. Adviseer om het gewoon te doen. Het is bewezen dat het werkt.”

Tips mindfulness
Mindfulness helpt je omgaan met drukte en stress en met de gedachten die je bezighouden. Even rust en aandacht voor jezelf. Even stilstaan bij het moment: dat is hard nodig in deze tijden. Op internet zijn veel mindfulness-oefeningen te vinden. Probeer bijvoorbeeld eens de korte bodyscan en de zitmeditatie van het mindfulcentrum. Of installeer de gratis VGZ Mindfulness Coach app om elke dag een oefening te doen.

Tips positiviteit kun je leren en delen

  • Deel berichten vanuit sociale media die humor bevatten, waarom je zelf moet lachen met collega’s. Vraag ook je kinderen om mee te doen :)
  • Neem iedere dag 10 minuten tijd voor jezelf, struin even op internet naar grappig, humor, positiviteit en je komt vanzelf van alles en nog wat tegen. Kies er één waar je zelf vrolijk van wordt en deel die met familie, vrienden en collega’s.
  • Deel samen ‘de mop van de dag’
  • Er zijn YouTube-playlists rondom positieve psychologie/gezondhei Kijk er iedere dag bijvoorbeeld een van: https://www.youtube.com/playlist?list=PLrIFxrF1q6qF11WEX_cwmKE-ol0FuToVu
  • Verwen jezelf iedere dag met één onderdeel/oefening van de gratis cursus rondom positieve emoties van Barbara Fredrickson:https://www.coursera.org/learn/positive-psychology

 En wat je voor jezelf en je collega’s ontdekt, werkt ook voor je patiënten.